ویژگی های بارز پشت کنکوری های موفق چیست؟

دیدن آدم های موفق همیشه نوعی انگیزه و نیروی مثبت در ما ایجاد و به ما یادآوری می کند که هیچ چیز غیر ممکن نیست. این قضیه در مورد کنکور شاید کمی فرق کند. چرا که بسیاری از ما تصور می کنیم، کسی که به طور مثال در درس زیست یا ریاضی درصد 100 را کسب می کند، دارای هوش فوق العاده و یا غیر عادی است و یا با بقیه فرق دارد. در حالیکه وقتی پای مصاحبه با پشت کنکوری های موفق تجربی می نشینیم متوجه می شویم که آن ها هم از دل همین کتاب هایی که ما میخوانیم به اینجا رسیده اند.

وقتی خاطرات پشت کنکوری های موفق را می خوانیم، می بینیم که آن ها هم با خستگی ها، شکست ها، نا امیدی ها و صدها مسئله دیگری که ما روبرو بوده ایم، مواجه شده اند. اما چه چیزی باعث شده که آن ها بهترین باشند؟ ماجرا از چه قرار است؟ ما باید برای رسیدن به موفقیت چگونه درس بخوانیم؟ چرا عده ایی رتبه اول  می شوند و برخی دیگر نه؟

هیچ سحر و جادویی در کار نیست. گوش دادن به حرف های یک پشت کنکوری نشان می دهد که تنها رمز و راز این قصه در رعایت کردن یک سری از نکات و تکنیک های مطالعاتی ومشاوره و برنامه ریزی است. تکنیک هایی که تنها در حد شعار یا توصیه باقی نمانده و به عمل تبدیل شده اند. شما هم با تجربیات پشت کنکوری های موفق می توانید به این رمز و راز دست پیدا کنید و با اجرایی کردن آن به هدفتن نزدیک و نزدیک تر شوید.

 

 

برنامه ریزی مهم ترین اصل پشت کنکوری های موفق

شاید کلمه برنامه ریزی برایتان کمی تکراری باشد و با خود بگویید که هر کنکوری این را می داند که باید برنامه ریزی کند. اما حقیقت این است که هر نوع برنامه ریزی نمی تواند ما را به آنچه که می خواهیم برسانیم. پس چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟ اصلی ترین ویژگی پشت کنکوری های موفق منطقی و عملی بودن آن است. برای مثال، برخی ها تصور می کنند که با در نظر گرفتن روزی 12 تا 14 ساعت می توانند به بهترین درصد برسند.

اما یادمان نرود که نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم و به نحوی درست بخوانیم انرژی خود را تقسیم بندی نماییم. فکر می کنید استاندارد ساعت مطالعه نفرات برتر چقدر است؟ شاید برایتان تعجب آور و جالب باشد، اما مصاحبه با پشت کنکوری های موفق همچون آقای سپهر اسلامی رتبه 4 رشته تجربی می گوید که در سال آخر یعنی پایه دوازدهم در روز شش یا پنج ساعت مطالعه داشته و این مقدار در سال های قبل کمتر بوده است.

با این حال نمی توان برای همه افراد یک نسخه ثابت پیچید، چرا که ویژگی ها و شرایط افراد با یکدیگر متفاوت است. بعلاوه طراحی یک برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به دلیل چند بعدی بودن آن برای همه کنکوری ها کار چندان آسانی نیست.

پشت کنکوری های موفق شرایط سخت را تبدیل به فرصت می کنند

یک مثال ملموس در مورد یکی از شرایط سخت که به طور ناگهانی برای همه کنکری های 99 پیش آمد، شیوع بیماری کرونا بود. بعضی از داوطلبان به دلیل قرنطینه بودن و از دست دادن برخی از امکانات احساس نا امیدی کردند و حتی دچار افت شدید شدند. روش رتبه های برتر برای درس خواندن در شرایط سخت ابتدا حفظ امید و سپس بیشتر کردن تلاش است. آقای ایلیا هاشمی راد نفر دوم بعد از بوجود آمدن شرایط کرونایی، نه تنها نا امید نشد، بلکه از روزی پنج شش ساعت به هفت هشت ساعت تغییر داد.

 

از شکست نترسید

در یک مصاحبه با پشت کنکوری های موفق به نام آقای رامین آزادی نفر دوم رشته تجربی 99 بر روی این موضوع که از شکست هایتان نا امید نشوید تاکید بسیاری می کند. آقای آزادی ذکر می کنند که در آزمون های آزمایشی با وجود آنکه گاهی نتیجه خوب ودلخواه را بدست نمی آوردند، ام هیچ گاه نا امید نمی شدند و تلاش خود را بیشتر و بیشتر می کردند.